12 April 2020

MASALAH KELANCARAN MYIPTV, HAOHD, MOONTV, MYPADTV

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Berikutan pengumuman pihak kerajaan berkenaan PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) dari 14 Mac 2020 hingga 28 April 2020 telah menyebabkan beberapa perkhidmatan streaming iptv seperti Myiptv, Haohd, Moontv, Mypadtv menjadi masalah loading yang lama atau false error untuk login. Rangkaian internet menjadi overload / capping dengan semua user online sepanjang hari 24 jam berikutan PKP ini tak kira samada untuk gaming, streaming, downloading, uploading dan lain-lain kegunaan.

Paling ketara adalah user Unifi di mana masalah 'speed capping' untuk stream iptv dan gaming. Selain itu masalah gangguan kabel bawah tanah (https://amanz.my/2020232991/).


Terdapat beberapa solution untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh user dengan memuatnaik APK Claudflare. Walaubagaimanapun APK ini tidak memberikan 100% penyelesaian kerana jika user Moontv, adakalanya anda akan mengalami Error #2 untuk memasuki menu Moontv. Jadi anda terpaksa Uninstall kembali APK Claudflare ini dan intsall APK Moontv dan unbind semula pincode anda.

 


Diharap agar pihak Unifi dan Maxis Fiber serta IPTV owner dapat meningkatkan capacity server mereka masing-masing bagi menyelesaikan masalah overload dan streaming.

Berikut adalah faktor-faktor yang mempengaruhi streaming IPTV:

1. Kalau ade user tak ok, ade user ok masalah adalah berpunca dari coverage network internet, user traffic, spec router, device atau android box.

2. Kalau semua user tak ok, masalah adalah berpunca dari server. Dan akan diforward ke teknikal server.